zondag 22 juli 2012

wol verven met zwarte bonen

Toevallig kreeg ik van mijn zus een zak Braziliaanse zwarte bonen.
Het idee van wol te verven met zwarte bonen kwam ik eens tegen bij het surfen en de wol zou mooi blauw kleuren.
Blauw is mijn lievelingskleur,  dus het uitproberen waard.

Ik heb 100g  zwarte bonen genomen op 1 liter water in totaal 600g bonen en 6 liter water. Het water was koud en elke keer als ik de kookpot passeerde heb ik eens geroerd. Het water werd bruin -zwart.
Dit heb ik 36 u laten staan en geroerd.

Ik had 5 strengen wol van 50g. Die had ik ondertussen in 15% aluin klaar gemaakt.

Als je de wol gaat verven mag je 2u. niet meer in de bonen roeren zodat alle eiwitten naar de bodem zakken.

Ik heb grote steriliseerbokalen genomen en daar een streng ingelegd en met een pollepel het bonenwater opgegoten.

Het contact met de lucht en de wol werd de vloeistof direct paars.

Na 3 dagen heb ik de wol uit het bad genomen en goed gespoeld.  Na het drogen heb ik het de volgende dag de strengen licht gewassen om te zien of de kleur bleef.
Ja, hoor het is jeansblauw geworden maar licht gekleurd.


lichte jeanskleur
Ik ga het alvast nog eens proberen want ik heb zomaar een verhouding genomen en ik vond bij het surfen foto's met mooi blauw bij het kleuren met zwarte bonen.
Het hangt er allemaal van af, hoelang de wol in de aluin ligt en verwarmd op 90°C, de verhouding wol en de bonen.

Ondertussen heb ik al een kleine verzameling gekleurde wol.


Vandaag roept de tuin om hulp. Gisteren heb ik de aardappelen gerooid . Het was ook heel mooi weer.
Vandaag begint de dag met lekker fris weer 8°C maar het wordt 26°C en ik kijk er naar uit.
Ik ben vandaag alleen thuis en ik ga daar eens lekker van genieten.

groetjes
ferme marie

3 opmerkingen:

  1. Nu krijg ik dus zin om het ook te gaan proberen. :D

    Minigroetjen,
    Jet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. geniet ervan. En ik ben zeker dat we weer een inspirerend verslagje krijgen...

      Verwijderen
  2. Mooie kleuren wolleboletjes daar zal je best iets leuks van gaan maken.Verven is altijd heel spannend en verrassend.

    BeantwoordenVerwijderen