woensdag 25 juli 2012

Schapenras Manx Loaghtan



Vandaag ben ik bij H. geweest in Herselt. Hij heeft prachtige Manx loaghtan schapen. Het zijn schapen die afkomstig zijn van het eiland Mann dat gelegen is in de Ierse zee. Het is een  heel primitieve ras en ze grazen alles, zelfs distels en brandnetels.  Ze kunnen 2 tot 4 hoorns hebben.
H. je mag fier zijn op je schapen!!!

H. had zijn schapen geschoren en er lagen 3 vachten voor mij klaar. Mooi donkerbruin en licht bruin gekleurd. Het voelt heel zacht aan,zo zacht dat ik zin had om mij er eens lekker in te rollen.
Toch maar wachten tot morgen als ze gewassen zijn en dan ga ik eens lekker gek doen.
de ram

Nog wol wassen:

Ik profiteer van het mooie weer om wat extra vachten te wassen.
Ik  kreeg van J. uit Pijpelheide wol van een lam en ik vermoed de moeder.

lamswol
1 vacht van de moeder

De grote vacht was onmogelijk om ineens te wassen. Dus maar een klein deel gewassen en zo zag mijn tuin eruit. De drogerij bij ferme marie:


Ik geniet er toch zo van en ik wordt het niet moe. De wol voelen tussen mijn vingers geeft mij voldoening.
Morgen opnieuw wassen, nu de Manx Loaghtanvachten, en regenwater is er nog genoeg van de afgelopen maanden.

En dan kaarden en spinnen......

groetjes
ferme marie

2 opmerkingen:

  1. dat geeft echt wel goesting om er terug aan te beginnen... maar eerst mijn werken in mijn living afmaken ... al één muur af (oef)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben benieuwd hoe het wol van de Manx Loaghtan schapen spint.

    Als je het met een spintol gaat doen dan is het helemaal alsof je in de ijzertijd bent. :D

    Minigroeten,
    Jet.

    BeantwoordenVerwijderen