dinsdag 24 april 2012

Wol wassen en spinnen

 Ik ben gisterennamiddag gaan spinnen bij Monique, samen met Ann, Annie en  Kathleen .
Het leuke aan spinnen is ook, wat doet je met de gesponnen wol en ik was heel blij met de projecten van Ann. Ze had heel mooie kindertruitjes en jasjes gebreid in haar zelf gesponnen wol van melkschapen. Elk jasje of truitje had een mooi detail dat het nog meer speciaal maakte, een mooi knoopje, een kabel, met een andere kleur een motiefje gebreid. Dan had Ann ook een truitje gebreid in Blauwe texelaar, dat vond ik heel mooi. Ze maakt de truitjes om te verkopen en ik denk dat ze geweldig succes gaat hebben.


Kathleen, die spint vooral en haar moeder breit. Dat vind ik ook een heel goede formule. Ze had heel mooie draad gesponnen en ze was heel handig. Ze had ook gekaarde wol mee van Alpaca en die was heel zacht.

Breiproblemen....dan moet je bij Annie zijn. Ze is heel ervaren in machinaal breien , maar ook handbreien. Ze had een gebreide sjaal mee die ze in twee helften had gebreid en dan in't midden aan elkaar had gezet zonder dat je het zag. Het was precies of ze gewoon rechtdoor had gebreid. Prachtig!
Ze kwam ook terug leren spinnen,  het was een tijdje geleden. Annie, maakte de foto's, dus ze staat er zelf niet op.


Ik had één klos thuis gesponnen en dan een tweede bij Monique en zo kon ik op het einde van de namiddag gaan twijnen.
hier ben ik aan't twijnen
Voor we huiswaarts keerden gingen we Monique haar voorraad fleece eens bekijken en haar winkeltje.
Ik heb een zak zwartbles meegenomen. Mooie zachte wol in bruintinten. Monique had er een andere naam voor Blue de bless denk ik. Maar als ze vertelde dat de bruine schapen een witte bles hebben wist ik direct hoe wij de schapen noemden zwartbles.
zwartbles

zwartbles
Deze morgen was ik vroeg uit de veren want voor het eerst ging ik ongewassen wol verwerken. Gelukkig heb ik veel plaats omdat allemaal te doen.
De oude wasmand van oma werd gevuld met water van 40°C en daarin de wol.
Wat ik natuurlijk niet aan dacht was, dat de ruimte zich vlug vulde met de geur van een schapenstal. Oké, na een 1/2 uurtje toch maar alles naar buiten.
Buiten nog éénmaal de wol gespoeld en dan op mijn rekje gehangen om te drogen.

De wol bekijkt mij, spin mij....maar hij is nog niet droog en ik ga hem eerst kaarden.


groetjes
mija

3 opmerkingen:

  1. Prachtig Mija, en nog even, dan kun je van je zelfgesponnen wol een mooie shawl breien. Groet, Wieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. spannend... het ziet er heel gezellig uit, en het lijkt me ook super om helemaal van nul je eigen garen te maken. Maar hier op mijn appartementje met mijn allergische huisgenoten moet ik dat niet proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er prachtig uit! Je hebt de smaak goed te pakken!

    BeantwoordenVerwijderen