zondag 28 juli 2013

Zomercursus weven in weefgoed Hilda Ham

Hier zijn we weer!!!!
Ik heb een ganse week geleefd in een voor mij, nieuwe creatieve inspirerende wereld van weven , getouwweven.
Het weefgoed van Hilda Ham is gelegen in Winsum, Groningen. Ik was in de wolken als ik vernam, dat ze een zomercursus organiseerde over de basisprincipes van het getouwweven.
Ik huurde in het dorp Winsum, op camping Marenland, een retrocaravan , samen met onze  B. die Groningen ging verkennen per fiets, vertrokken met een volgeladen wagen weefgetouw en alle onderdelen op zomercursus.


Op de cursus zijn we vertrokken van hoe zit een getouw in elkaar, hoe berekenen we onze garen, hoe spannen we de kettingdraden en dan alles overbrengen op ons weefgetouw en weven maar!!!
Het klinkt gemakkelijk maar er komt enorm veel denkwerk , cijferwerk bij te pas.
Het is bij iedereen gelukt met de lieve assistentie van Hilda, om ons getouw, up-to-date te maken en een mooi werkstuk te maken.
Het is zo een fijn gevoel, hoe iedereen voor elkaar in de weer was, om onze getouwen klaar te krijgen dat we konden weven.
Hier enkele mooie foto's :
weefatelier
Esmeralda weefde een kussen
Lucie maakte een sjaal
Jozien maakte een sjaal
Yvonne maakte een sjaal

Hilda onze lesgeefster
mijn werkstuk een loper
Iedereen was zo boeiend om te leren kennen wat ze allemaal maakten.
Yvonne, is heel handig met hout en been, en maakte voor mij 2 naalden om te naaldbinden.
naald uit been van ree, en ééntje uit beukenhout
Ze is ongelofelijk handig met die dingen en maakt zelfs lepels, naaldenkokertjes uit bot, spintolletjes....je kan het haast niet bedenken maar Yvonne bedenkt het voor jou!!!!
Met Esmeralda kwam ik weer in een totaal andere wereld en ze inspireerde mij met haar Ikat verfmethode. Het is iets dat ik zeker nog wil leren, want dat is echt wonderbaarlijk mooi.
esmeralda haar kussen met ikat draden

Wat ik eruit begrepen heb is dat wol voor het geverfd wordt op bepaalde plaatsen met raffia wordt afgebonden en bij het weven komt er dan een echt beeld in je werk.

Iedereen heeft zijn creatieve talenten en ervaringen en het maakte er een boeiende week van, ik kan er haast niet over zwijgen.

wordt vervolgd....

groetjes
ferme marie

5 opmerkingen:

  1. Oh, oh, oh wat leuk! Je enthousiasme spat uit je blog. Ga ik ook nog eens doen, wat een inspiratie zeg.
    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
    Groeten van De Juffrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ge moet er niet over zwijgen hoor!!! Ik lees het graag !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. weer een nieuwe uitdaging! Ga je thuis ook een weefgetouw opzetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja, hoor het staat er al en het is antiek en het riet komt soms los, maar het werkt.
    Ik ben wel op zoek naar iets degelijk, en het mag tweedehands zijn.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zal dat een heerlijke week zijn geweest!! Enig om het zo te leren. En dan kan je straks met zelfgesponnen wol hele mooie sjaals weven!! Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen